Neem contact op
06-41528899
contact@lead-ing.nl

Veilig verkeer(d) in de stad

  • door 1b296ddf6b51016cffaa674cf558c40aeb0bc9af
  • 28 nov., 2018

Veilig verkeer(d) in de stad

Als dagelijks gebruiker van de infra in de grote stad bevindt ik me regelmatig in benarde situaties. Bijna ongelukken zijn aan de orde van de dag en dat het niet vaker fout gaat is meer geluk dan wijsheid. Vooral het grote verschil in snelheden is hierbij een belangrijke factor. De rijbanen binnen de bebouwde kom worden tegenwoordig gebruikt door fietsers, skateboarders, e-bikes, scooters, brommers, racefietsers, auto’s, invalide wagens en grote of kleine vrachtwagens. Elk vervoersmiddel heeft zijn eigen snelheid. En elke bestuurders heeft zijn eigen idee over veiligheid in het verkeer. Oudere op snelle e-bikes of jonge vrachtwagenbestuurders verschillen over wat wel of niet kan en dat botst. Letterlijk.

De inrichting van de wegen moeten hier dan ook op afgestemd worden en daar begint de ellende. Elke gemeente heeft hier andere ideeën over. En wat vandaag bedacht wordt is morgen al weer ingehaald door innovatie. Maar de huidige denkwijze over het scheiden van al het verkeer is naar mijn mening een slechtte ontwikkeling. Door het scheiden van verkeersgebruikers ontstaan juist ongelukken. De tweerichtingsfietspaden die naast een doorgaande weg aangelegd worden zijn hiervan het laatste diepte punt. Deze zogenaamde snelle fietspaden worden door alle op twee of drie wielen voortbewegende bestuurders gebruikt. Langzame scholieren, snelle ouderen op een e-bike, racefietsers, snorbrommers en brommer of scooter. Dit veroorzaakt ongelukken omdat je geen kant uit kunt. Inhaalacties waardoor tegenliggers de berm in worden gedreven zijn dagelijkse praktijk. En een fietser waant zich veilig op een pad voor alleen fietsers waardoor telefoongebruik ongevaarlijk lijkt.

We moeten terug naar een situatie waar verkeer in dezelfde richting gebruik maakt van dezelfde rijbaan. Met daarop stroken voor verschillende snelheden. Denk hierbij aan de reeds bestaande rode strook voor fietsers en de grijze voor auto’s waartussen een strook, bijvoorbeeld geel van kleur, voor alle gemotoriseerde tweewielers zoals brommers, scooters en alle e-bikes. Fietsen rijden geheel rechts op de rijbaan, auto’s rijden geheel links op de rijbaan en brommers en e-bikes rijden hier tussen. De snellere (brom)fietser kan zo nodig laveren van fietsstrook naar autostrook. Deze weg indeling kan in veel huidige situaties worden toegepast zonder extra verbreding.

In deze situatie is de weggebruiker alerter op zijn omgeving en medeweggebruikers. En bij drukte op de weg wordt het verkeer gedwongen langzamer te rijden. En bij rust op de weg is er de ruimte om elkaar beter te passeren. De snellere tweewielers kunnen op de fietserstrook als deze auto’s wil inhalen. Of op de autostrook om langzamere naast elkaar fietsende fietsers in te halen. Alle weggebruikers op dezelfde baan hebben in deze situatie ook direct oogcontact met elkaar wat de veiligheid verhoogd.

Deze wegindeling biedt ook direct een kans om de parkeerhavens te innoveren. Parkeerhavens zouden tegen de rijrichting in geplaatst moeten worden. Zodat auto’s achterwaarts moeten inparkeren. Een automobilist rijdt de parkeerhaven langzaam voorbij en steekt achterwaarts de auto in het parkeervak. Bij het achteruitrijden heeft de automobilist goed zicht op al het achterop naderend verkeer. Sterker nog. Bij het zoeken naar een parkeermogelijkheid zal de automobilist met het langzaamaan verkeer meerijden en zoveel mogelijk rechts op de rijbaan gaan rijden waarmee de veiligheid verhoogt wordt.

En als de auto geparkeerd staat ontstaat het voordeel dat de kofferbak zich altijd bij de stoep bevindt wat ook een veiligere situatie is dan bij de huidige diagonale parkeervakken. Tevens zullen de portieren in de richting van de stoep openen. Kinderen hebben na het uitstappen alleen de mogelijkheid naar de stoep te lopen / rennen. Bij het weg rijden de automobilist zit de automobilist aan de kant waar het verkeer vandaan komt. Hij of zij heeft dus beter zicht over aankomend verkeer.

Het is verstandiger, logischer maar vooral veiliger om weggebruikers op dezelfde rijbaan te houden. Splitsen werkt onveilige situaties in de hand. Want als we allemaal gebruik maken van dezelfde rijstrook blijven we alert.

door 1b296ddf6b51016cffaa674cf558c40aeb0bc9af 11 sep., 2019
Wegwerkzaamheden zijn heel belangrijk om de verkeerssituaties aan de moderne tijd aan te passen. Maar de omleidingsroutes die ter plaatse worden neergelegd zijn een gevaar voor de gebruikers. Ik zie regelmatig als ik al weggebruiker door een willekeurige stad geconfronteerd wordt met een omleidingsroute dat deze zinloos de verkeerde kant op wijst. Fietsers worden een drukke stoep opgestuurd, voetgangers lopen opeens tussen auto's of een vervolgbord voor de omleidingsroute is niet geplaatst waardoor (brom)fietsers zelf moeten bedenken hoe ze op de plaats van bestemming gaan komen. Onbegrijpelijk en met een beetje aandacht voor alle weggebruikers ook zeer onnodig.

Voor het bord "fietsers en voetgangers overstekken" raakt kant nog wal. Dit bord kom ik regelmatig tegen bij situaties waar de stoep en of fietspad zijn geblokkeerd door werkzaamheden. En het is logisch dat het langzaamaan verkeer er dan moet worden omgeleid. Maar dat er vanuit de desbetreffende persoon die deze omleiding wordt verwacht dat de voetganger wel even oversteekt, dan 20 meter over de stoep loopt en dan weer oversteekt heeft zijn vak niet begrepen. Om maar te zwijgen over de fietsers die moeten overstekken. En dan? Tegen het verkeer in rijden van zowel fietsers en auto's? Dat zou de gemeente waar deze omleidingen worden neergelegd toch niet goed keuren? En daarbij zijn fietsers sowieso niet te sturen met alleen maar een simpel bord met daarop een pijl de verkeerde kant op. Die moet je begeleiden in de juiste richting. 
door 1b296ddf6b51016cffaa674cf558c40aeb0bc9af 11 sep., 2019
Als het canvas blanco is mag je verwachten dat de schilder zijn creativiteit de vrije loop laat om het meesterwerk van zijn leven te schilderen. Dit zelfde mag je verwachten van de ontwerpers van onze openbare ruimte. Maar helaas gaat het hier nog vaak mis. Het zal voor de architecten, ontwerpers en uitvoerders duidelijk zijn wat ze bedoelen. Voor de weggebruiker, diegene waar het voor gemaakt is, blijft het vaak onduidelijk.

Neem onderstaande verkeerssituatie te Haarlem langs de Oude Weg. Aan beide zijde van de weg is een fietspad neergelegd waar fietsen in beide richtingen kunnen fietsen. Op zich een mooie situatie omdat zo de fietser niet de rijbaan hoeft over te steken. Het gaat echter mis bij de afronding van het fietspad.

Het gebeurt helaas vaak dat fietsers richting Amsterdam, de blauwe pijl, een auto tegenkomen die de Oude Weg op willen, rode pijl. Fietsers blijven op de fiets strook tot ze over de verkeersheuvel zijn omdat dit de aangewezen route is en komen zo in niemands land wat betreft er wordt verwacht. Zeker als de auto of vrachtwagen die de rode route volgt de bocht ruim inzet passeren fietsers / brommers het voertuig aan de linkerzijde wat achter het voertuig weer tot gevaarlijke situaties leidt. 

Ook het verkeer die de gele route volgt maakt het er niet overzichtelijk op omdat de uitrit tegenover de inkomende route vanaf de Oude Weg ligt. De iets wat luie bestuurder zal hierdoor weinig ruimte overlaten voor inkomend verkeer om de inrit in te rijden laat staan de ventweg te bereiken. Al met al een situatie waarvan je je afvraagt wie dit zo heeft kunnen bedenken.
Show More
Share by: