Als dagelijks gebruiker van de infra in de grote stad bevindt ik me
regelmatig in benarde situaties. Bijna ongelukken zijn aan de orde van
de dag en dat het niet vaker fout gaat is meer geluk dan wijsheid.
Vooral het grote verschil in snelheden is hierbij een belangrijke
factor. De rijbanen binnen de bebouwde kom worden tegenwoordig gebruikt
door fietsers, skateboarders, e-bikes, scooters, brommers, racefietsers,
auto’s, invalide wagens en grote of kleine vrachtwagens. Elk
vervoersmiddel heeft zijn eigen snelheid. En elke bestuurders heeft zijn
eigen idee over veiligheid in het verkeer. Oudere op snelle e-bikes of
jonge vrachtwagenbestuurders verschillen over wat wel of niet kan en dat
botst. Letterlijk.
De inrichting van de wegen moeten hier dan ook op afgestemd worden en
daar begint de ellende. Elke gemeente heeft hier andere ideeën over. En
wat vandaag bedacht wordt is morgen al weer ingehaald door innovatie.
Maar de huidige denkwijze over het scheiden van al het verkeer is naar
mijn mening een slechtte ontwikkeling. Door het scheiden van
verkeersgebruikers ontstaan juist ongelukken. De tweerichtingsfietspaden
die naast een doorgaande weg aangelegd worden zijn hiervan het laatste
diepte punt. Deze zogenaamde snelle fietspaden worden door alle op twee
of drie wielen voortbewegende bestuurders gebruikt. Langzame scholieren,
snelle ouderen op een e-bike, racefietsers, snorbrommers en brommer of
scooter. Dit veroorzaakt ongelukken omdat je geen kant uit kunt.
Inhaalacties waardoor tegenliggers de berm in worden gedreven zijn
dagelijkse praktijk. En een fietser waant zich veilig op een pad voor
alleen fietsers waardoor telefoongebruik ongevaarlijk lijkt.
We moeten terug naar een situatie waar verkeer in dezelfde richting
gebruik maakt van dezelfde rijbaan. Met daarop stroken voor
verschillende snelheden. Denk hierbij aan de reeds bestaande rode strook
voor fietsers en de grijze voor auto’s waartussen een strook,
bijvoorbeeld geel van kleur, voor alle gemotoriseerde tweewielers zoals
brommers, scooters en alle e-bikes. Fietsen rijden geheel rechts op de
rijbaan, auto’s rijden geheel links op de rijbaan en brommers en e-bikes
rijden hier tussen. De snellere (brom)fietser kan zo nodig laveren van
fietsstrook naar autostrook. Deze weg indeling kan in veel huidige
situaties worden toegepast zonder extra verbreding.
In deze situatie is de weggebruiker alerter op zijn omgeving en
medeweggebruikers. En bij drukte op de weg wordt het verkeer gedwongen
langzamer te rijden. En bij rust op de weg is er de ruimte om elkaar
beter te passeren. De snellere tweewielers kunnen op de fietserstrook
als deze auto’s wil inhalen. Of op de autostrook om langzamere naast
elkaar fietsende fietsers in te halen. Alle weggebruikers op dezelfde
baan hebben in deze situatie ook direct oogcontact met elkaar wat de
veiligheid verhoogd.
Deze wegindeling biedt ook direct een kans om de parkeerhavens te innoveren. Parkeerhavens zouden tegen de rijrichting in geplaatst moeten worden. Zodat auto’s achterwaarts moeten inparkeren. Een automobilist rijdt de parkeerhaven langzaam voorbij en steekt achterwaarts de auto in het parkeervak. Bij het achteruitrijden heeft de automobilist goed zicht op al het achterop naderend verkeer. Sterker nog. Bij het zoeken naar een parkeermogelijkheid zal de automobilist met het langzaamaan verkeer meerijden en zoveel mogelijk rechts op de rijbaan gaan rijden waarmee de veiligheid verhoogt wordt.
En als de auto geparkeerd staat ontstaat het voordeel dat de kofferbak zich altijd bij de stoep bevindt wat ook een veiligere situatie is dan bij de huidige diagonale parkeervakken. Tevens zullen de portieren in de richting van de stoep openen. Kinderen hebben na het uitstappen alleen de mogelijkheid naar de stoep te lopen / rennen. Bij het weg rijden de automobilist zit de automobilist aan de kant waar het verkeer vandaan komt. Hij of zij heeft dus beter zicht over aankomend verkeer.
Het is verstandiger, logischer maar vooral veiliger om weggebruikers op dezelfde rijbaan te houden. Splitsen werkt onveilige situaties in de hand. Want als we allemaal gebruik maken van dezelfde rijstrook blijven we alert.