Voor het bord "fietsers en voetgangers overstekken" raakt kant nog wal. Dit bord kom ik regelmatig tegen bij situaties waar de stoep en of fietspad zijn geblokkeerd door werkzaamheden. En het is logisch dat het langzaamaan verkeer er dan moet worden omgeleid. Maar dat er vanuit de desbetreffende persoon die deze omleiding wordt verwacht dat de voetganger wel even oversteekt, dan 20 meter over de stoep loopt en dan weer oversteekt heeft zijn vak niet begrepen. Om maar te zwijgen over de fietsers die moeten overstekken. En dan? Tegen het verkeer in rijden van zowel fietsers en auto's? Dat zou de gemeente waar deze omleidingen worden neergelegd toch niet goed keuren? En daarbij zijn fietsers sowieso niet te sturen met alleen maar een simpel bord met daarop een pijl de verkeerde kant op. Die moet je begeleiden in de juiste richting.
Neem onderstaande verkeerssituatie te Haarlem langs de Oude Weg. Aan beide zijde van de weg is een fietspad neergelegd waar fietsen in beide richtingen kunnen fietsen. Op zich een mooie situatie omdat zo de fietser niet de rijbaan hoeft over te steken. Het gaat echter mis bij de afronding van het fietspad.
Het gebeurt helaas vaak dat fietsers richting Amsterdam, de blauwe pijl, een auto tegenkomen die de Oude Weg op willen, rode pijl. Fietsers blijven op de fiets strook tot ze over de verkeersheuvel zijn omdat dit de aangewezen route is en komen zo in niemands land wat betreft er wordt verwacht. Zeker als de auto of vrachtwagen die de rode route volgt de bocht ruim inzet passeren fietsers / brommers het voertuig aan de linkerzijde wat achter het voertuig weer tot gevaarlijke situaties leidt.
Ook het verkeer die de gele route volgt maakt het er niet overzichtelijk op omdat de uitrit tegenover de inkomende route vanaf de Oude Weg ligt. De iets wat luie bestuurder zal hierdoor weinig ruimte overlaten voor inkomend verkeer om de inrit in te rijden laat staan de ventweg te bereiken. Al met al een situatie waarvan je je afvraagt wie dit zo heeft kunnen bedenken.