Neem contact op
06-41528899
contact@lead-ing.nl

Droneverkeersleiding

  • door Leon Wokke
  • 28 nov., 2018

Droneverkeersleiding

Drone is de toekomst

Drones nemen steeds serieuzere vormen aan en worden in de toekomst het alternatief voor vervoer over de weg. Drones zijn nu vooral voor particulier vermaak op de markt maar het bedrijfsleven zal op termijn ook gebruik gaan maken van drones. Postpakketen zullen worden bezorgt via drones. Een volgende stap zijn groteren ladingen. Er zijn al concepten voor ambulances die patiënten vanaf een ongeval direct naar het ziekenhuis vliegen. En de eerste 1 persoonsdrone die nu officieel gepresenteerd is op de beurs CES te Las Vegas komt in 2017 op de markt. De eerste stap in personenvervoer met drones is hiermee gezet. Volgende stappen zullen steeds grotere autonome drones zijn die als een soort streekvervoer mensen zullen verplaatsen. En hiervoor zijn landingsplaatsen noodzakelijk om in en uit te stappen. En bij persoonlijk vervoer zullen particuliere landingsplaatsen nodig zijn.


Droneverkeersleiding

Al deze bewegingen door de lucht zullen ergens geregistreerd en begeleidt moeten worden. Het kris kras door elkaar laten vliegen van drones met mensen of pakketten erin is niet wenselijk. Er zal voor deze toekomstige situatie een luchtverkeersleiding op gericht moeten worden die hierop toezicht gaat houden. Er zullen luchtsnelwegen gecreëerd moeten worden om over langere afstand te kunnen vliegen. Met daarnaast per stad of knooppunt een dronesverkeersleider die zorgt voor de juiste afhandeling van het dronevliegverkeer.


5G Netwerk

Het toekomstige 5G netwerk biedt hiervoor uitstekende mogelijkheden. Met dit netwerk kan contact met elke drone gemaakt worden. Het 5G netwerk biedt mogelijkheden die met radar niet mogelijk zijn. Elke drone wordt identificeerbaar en de drone kan overgenomen worden indien noodzakelijk. Dit laatste om bijvoorbeeld over langere afstand en tijd in formatie achter elkaar aan te vliegen zoals in films weleens wordt afgebeeld.


Drone registratie en regulatie

Het is dus niet ondenkbaar dat wij in ons leven meemaken dat vliegen met drones algemeen geaccepteerd zal zijn. De bezorgen van pakketten is nu al werkelijkheid en vervoer van mensen zal spoedig volgen. Regulatie van het drone vliegverkeer zal noodzakelijk zijn en is geen verre toekomst muziek meer. Hierbij kan begonnen worden met het verder verdelen van het luchtruim boven Nederland. In deze verdeling zal duidelijk weergegeven moeten worden welk deel voor welk doel bestemd is. Voor de reguliere luchtvaart is dit bekend. Hierbij zal er ruimte gemaakt moeten worden voor de commerciële en particuliere drone. Het is nu al noodzakelijk om hierover na te denken en een plan van aanpak te maken zodat vroegtijdig ingesprongen kan worden op veranderingen in de markt.


Bouw en ontwikkeling

Als logistiek ingenieur met een brede werkervaring in en kennis van de logistiek zie ik hier mogelijkheden en kansen voor Nederland. Met het ministerie van Mobiliteit wordt contact gezocht voor een eerste verkenning om een toekomstig landelijk netwerk voor droneverkeersleiding te ontwikkelen.

door 1b296ddf6b51016cffaa674cf558c40aeb0bc9af 11 sep., 2019
Wegwerkzaamheden zijn heel belangrijk om de verkeerssituaties aan de moderne tijd aan te passen. Maar de omleidingsroutes die ter plaatse worden neergelegd zijn een gevaar voor de gebruikers. Ik zie regelmatig als ik al weggebruiker door een willekeurige stad geconfronteerd wordt met een omleidingsroute dat deze zinloos de verkeerde kant op wijst. Fietsers worden een drukke stoep opgestuurd, voetgangers lopen opeens tussen auto's of een vervolgbord voor de omleidingsroute is niet geplaatst waardoor (brom)fietsers zelf moeten bedenken hoe ze op de plaats van bestemming gaan komen. Onbegrijpelijk en met een beetje aandacht voor alle weggebruikers ook zeer onnodig.

Voor het bord "fietsers en voetgangers overstekken" raakt kant nog wal. Dit bord kom ik regelmatig tegen bij situaties waar de stoep en of fietspad zijn geblokkeerd door werkzaamheden. En het is logisch dat het langzaamaan verkeer er dan moet worden omgeleid. Maar dat er vanuit de desbetreffende persoon die deze omleiding wordt verwacht dat de voetganger wel even oversteekt, dan 20 meter over de stoep loopt en dan weer oversteekt heeft zijn vak niet begrepen. Om maar te zwijgen over de fietsers die moeten overstekken. En dan? Tegen het verkeer in rijden van zowel fietsers en auto's? Dat zou de gemeente waar deze omleidingen worden neergelegd toch niet goed keuren? En daarbij zijn fietsers sowieso niet te sturen met alleen maar een simpel bord met daarop een pijl de verkeerde kant op. Die moet je begeleiden in de juiste richting. 
door 1b296ddf6b51016cffaa674cf558c40aeb0bc9af 11 sep., 2019
Als het canvas blanco is mag je verwachten dat de schilder zijn creativiteit de vrije loop laat om het meesterwerk van zijn leven te schilderen. Dit zelfde mag je verwachten van de ontwerpers van onze openbare ruimte. Maar helaas gaat het hier nog vaak mis. Het zal voor de architecten, ontwerpers en uitvoerders duidelijk zijn wat ze bedoelen. Voor de weggebruiker, diegene waar het voor gemaakt is, blijft het vaak onduidelijk.

Neem onderstaande verkeerssituatie te Haarlem langs de Oude Weg. Aan beide zijde van de weg is een fietspad neergelegd waar fietsen in beide richtingen kunnen fietsen. Op zich een mooie situatie omdat zo de fietser niet de rijbaan hoeft over te steken. Het gaat echter mis bij de afronding van het fietspad.

Het gebeurt helaas vaak dat fietsers richting Amsterdam, de blauwe pijl, een auto tegenkomen die de Oude Weg op willen, rode pijl. Fietsers blijven op de fiets strook tot ze over de verkeersheuvel zijn omdat dit de aangewezen route is en komen zo in niemands land wat betreft er wordt verwacht. Zeker als de auto of vrachtwagen die de rode route volgt de bocht ruim inzet passeren fietsers / brommers het voertuig aan de linkerzijde wat achter het voertuig weer tot gevaarlijke situaties leidt. 

Ook het verkeer die de gele route volgt maakt het er niet overzichtelijk op omdat de uitrit tegenover de inkomende route vanaf de Oude Weg ligt. De iets wat luie bestuurder zal hierdoor weinig ruimte overlaten voor inkomend verkeer om de inrit in te rijden laat staan de ventweg te bereiken. Al met al een situatie waarvan je je afvraagt wie dit zo heeft kunnen bedenken.
Show More
Share by: